Ακατανόητη σαγήνη

Ακατανόητη σαγήνη

http://leninreloaded.blogspot.com/2013/08/blog-post_8002.html

«Φυστικάκι θα πάρετε; Πάρτε ένα φυστικάκι.»Όταν οι άνθρωποι ντύνουν κάποιο ζώο –συνήθως κάποιο κατοικίδιο, ή ένα πιθηκοειδές, ακόμα και μια αρκούδα– με ανθρώπινα ρούχα, τι είναι αυτό στο οποίο αποσκοπούν; Τι είδους ευχαρίστηση αντλούν από το θέαμα; Οι δύο βασικές λογικές απαντήσεις είναι ότι αυτού του είδους το γούστο εκφράζει α) μια επιθυμία εξανθρωπισμού του ζώουβ) μια ευχαρίστηση με το φαντασιακό θέαμα της αποκτήνωσης του ανθρώπουΠροφανώς, οι δύο αυτές ερμηνείες εμφανίζονται ως απόλυτα ασύμβατες μεταξύ τους: στην μεν πρώτη περίπτωση η ιδέα είναι πως εκφράζεται κάποια επιθυμία να εξυψωθεί το ζώο, στην δεύτερη πως αυτό που μάλλον συμβαίνει είναι μια αντίστροφη επιθυμία, μια τάση άντλησης απόλαυσης από το θέαμα του εξευτελισμού του ανθρώπινου, που φυσικά προϋποθέτει επίσης το ανέφικτο της «εξύψωσης». Η πρώτη επιθυμία φιγουράρει ως αφελώς ιδεαλιστική, η δεύτερη ως σκοτεινά κυνική.Αλλά μια προσεκτικότερη ματιά αποκαλύπτει πως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι: ο «εξανθρωπισμός του ζώου» με τέτοιου είδους μέσα δεν ανοίγει ηθικούς ορίζοντες αλλά τείνει να προκαλεί το γέλιο, και το προκαλεί γιατί εξανθρωπιζόμενο, το ζώο γίνεται γελοίο για πρώτη φορά, αποκαλύπτεται ως γελοίο. Αυτό όμως που είναι γελοίο στο ζώο που εξανθρωπίζεται με ζακετούλες και καπελάκια είναι κάτι πάρα πολύ συγκεκριμένο: είναι το απόλυτα αβοήθητο του ζώου, η ανικανότητά του να μας εμποδίσει να διαστρέψουμε τη φύση του, κι απ’ την άλλη, η γελοία άγνοια της γελοιότητας του θεάματος που παρουσιάζει. Όσο πιο φυσικά απειλητικό είναι το ζώο (όπως λχ η αρκούδα), τόσο μεγαλύτερη η απόλαυση αυτής της γελοιότητας, γιατί τόσο πιο ολοκληρωτικά ανήμπορο απέναντί μας φαντάζει. Κι έτσι, ο καλός μας φίλος ο σαδιστικός κυνισμός, τον οποίο αρχικά εντοπίσαμε στην δεύτερη δυνητική ερμηνεία αυτής της αλλόκοτης πρακτικής, εμφανίζεται στην πρώτη.Από την άλλη, και αντίστροφα, το θέαμα της αποκτήνωσης του ανθρώπου που αναδύεται όταν κάποιο ζώο ντύνεται ανθρώπινα, δεν μπορεί να εξαντλεί την διαθετική του φόρτιση μόνο στον σαδιστικό κυνισμό. Εξ ορισμού, η άντληση ανθρώπινης ευχαρίστησης απ’ την εικόνα του ανθρώπου ως ζώου έχει όχι μόνο σαδιστικές αλλά και μαζοχιστικές διαστάσεις, καθώς το ζώο εμφανίζεται στο ανθρώπινο φαντασιακό ταυτόχρονα ως κάτι απελευθερωμένο από την ηθική και άρα συμβατότερο με την καθαρή δύναμη και ως θύμα της καθαρής δύναμης, ως ανήμπορος μάρτυρας σαδιστικών διαθέσεων. Κι έτσι, ένα κομμάτι από την «ανθρωπιστική» λογική της θυσίας του εαυτού και της ταπείνωσής του απέναντι στον Άλλο, ένα κομμάτι δηλαδή της «ηθικής» ως βασικά μαζοχιστικής ορμής, εμφανίζεται, μάλλον αναπάντεχα, στην καρδιά της δεύτερης, κατά τα φαινόμενα «κυνικής» εκδοχής της  φύσης της απόλαυσης.Αλλά αυτή η διαλεκτική μεταμόρφωση του κάθε πόλου της φαινομενικής αντίφασης στο αντίθετό της, αυτή η εγγραφή του σαδιστικού κυνισμού στην επιθυμία εξύψωσης του ζώου σε άνθρωπο και του μαζοχιστικού αυτο-εξευτελισμού στην επιθυμία να αντικρίσουμε τον άνθρωπο ως κτήνος είναι η ίδια αποκαλυπτική για την πραγματική φύση της εν λόγω απόλαυσης, που είναι ταυτόχρονα σαδιστική και μαζοχιστική, επενδεδυμένη ταυτόχρονα σε φαντασιώσεις εξύψωσης και εξευτελισμού, ανεξέλεγκτης δύναμης και μοιραίας αδυναμίας, κραυγαλέας αφέλειας και αβυσσαλέου κυνισμού, απόλαυση του id σε βάρος του υπερεγώ και συνάμα απόλαυση του υπερεγώ σε βάρος του id.Οι σκέψεις αυτές γράφονται με αφορμή τον στοχασμό για την φύση της ασυνείδητης απόλαυσης που προσφέρει στους Έλληνες το θέαμα Χρυσαυγιτών με κοινοβουλευτικά κουστούμια ή αυτό του Άδωνι Γεωργιάδη βουλευτή. Δηλαδή, με αφορμή το αίνιγμα της φύσης της απόλαυσης του φασισμού.

Sent by gReader Pro

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Σύλλογος Γονέων 3ου Δημοτικού Παλλήνης(Κάντζας)

Το ιστολόγιο του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Παλλήνης(Κάντζας).

ΚΩΣΤΑΣ Δ. ΚΑΒΒΑΘΑΣ

Από την Ιδέα της Αυτοκίνησης μέχρι τις κοινωνίες του Μεγάλου Αδελφού και από τον Εξιπερί μέχρι τον Τζόνοθαν Λίβινγκστον Σίγκαλ. Iστoλόγιο για την εποχή του Τεχνολογικού Μεσαίωνα, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Νέας και της Εταιρικής Διακυβέρνησης και ότι άλλο προκύψει στο μεταξύ. Ερώτηση κρίσεως: πότε έγραψα ότι, η ώρα του ΔΝΤ είναι κοντά;!

O Antista/Chef προτείνει...

μάχιμα γραφικά για το διαδίκτυο και τους δρόμους

Εκπαιδ. Παρέμβαση Αχαΐας

Αυτόνομο μέλος του πανελλαδικού Δικτύου Παρεμβάσεων - Συσπειρώσεων Δ. Ε.

21aristera

για την εργατική αριστερά του 21ου αιώνα

ΟΜΑΔΑ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ

...Καθηγητές Σχολείων Κυψέλης, Πατησίων, Γαλατσίου, Φιλαδέλφειας

Κανάλι

Αρχαίοι και αχρείοι Μαρξιστές - Μαοϊστές

ΖΩΝΤΑΝΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - HUMAN LIBRARY GREECE

...εκεί που οι ιστορίες ζωντανεύουν

Εργασιακή επιτροπή εργαζομένων ΔΟΛ

Το σημείο ενημέρωσης της εργασιακής επιτροπής των εργαζομένων στον ΔΟΛ

Αγωνιστικές Παρεμβάσεις-Συσπειρώσεις-Κινήσεις

Δίκτυο ριζοσπαστικών ανεξάρτητων σχημάτων και αγωνιστών στο Δημόσιο Τομέα

Επισκιασις

Hip-Hop | Το Θέμα Είναι Ταξικό

Avantgarde

Κόκκινη Ορχήστρα Αθήνας / για την επανάσταση και το σοσιαλισμό

Εργατική Εξουσία - Αρχείο

Αρχειο Κομμουνιστικου Συνδεσμου (1996-2008)

Aformi's Blog

Just another WordPress.com weblog

Γκράνμα

ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΤΩΝ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΟΥ ΜΕ ΠΑΕΙ, ΣΕ ΚΟΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΕΣΕΙΣ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΝΤΕΧΕΤΕ

Exitorial

exit the news. enter the views.

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Ερανιστής

Κείμενα, άρθρα και ροές επιλεγμένων ειδήσεων

Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και... όλα τα άλλα

Αρέσει σε %d bloggers: